Мета: формувати уміння і навички аналізувати, робити висновки з прочитаного; створити в уяві дітей художні образи казкових героїв; збагачувати активний та пасивний словник учнів; розвивати пізнавальні й творчі здібності, уяву, фантазію; виховувати шанобливе ставлення до книги, інтерес до народної творчості та творчості письменників – казкарів.
Обладнання уроку: картки з деформованим текстом, яблука з загадками на листочках,
картки з різними видами завдань, «чарівні предмети» із казок, ілюстрації казкових героїв, кросворд, костюми казкових героїв, спечений Колобок.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель. Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго – вчора, сьогодні, щодня…
Хай не псується годинник на вежі.
Хай буде все на землі, як належить:
Сонце – як сонце, літо – як літо,
Дощик – як дощик, діти – як діти.
Кожному дому щастя бажаю.
Доброго ранку! Доброго дня!
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з вами відправляємося у мандри по незвіданим казковим доріжкам. Шлях буде нелегким, але дуже цікавим. Яких вражень ви очікуте від подорожі?
На дошці – квітка , діти прикріпляють свої очікування.
Ну що ж, ви готові? То ж відправляємось!
1 учень:
Існує книг багато на землі,
Вони цікаві, мудрі та повчальні,
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Казки читає – дуже вони гарні.
2 учень
Казка – це світ, чарівний та незвичний,
Казка – це диво, сповнене краси.
Поринуть у казку – це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі.
3 учень
У казці звірі свою мову мають,
Дерева розмовляють, мов живі,
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку діти всі.
4 учень
Мудра казко, казко – чарівнице,
Ти даруєш ласку,
Вчиш ростить пшеницю.
Поведи нас за собою в світ
Прекрасний і чудовий.
Вчитель. Під час подорожі ми зустрічатимемо багато казкових героїв,але яких ви відгадаєте самі! Я приготувала для вас кросворд, зараз читатиму завдання – уривки з казок, а ви будете відгадувати назву казки.
«Баба діда за сорочку, дочка бабу за торочку…» («Ріпка»).
«Уліз і ведмідь – стало семеро…» («Рукавичка»).
«Я не пила, я не їла: тільки бігла через місточок, та вхопила кленовий листочок…»
(«Коза – Дереза»).
«А лисичка його гам! Та й проковтнула». («Колобок»).
«А мишка бігла, хвостиком зачепила і розбила яєчко.» («Курочка Ряба»).
Вчитель. Яке слово утворилося у виділених клітинках? КАЗКА
ІІ. Робота над темою уроку.
До класу заходить «Казка»
Казка.
Вітаю вас, дорослі і малі,
Від всіх казок низенький вам уклін.
Я – казка мудра, хочу вам сказати,
Що кожен з вас мене повинен знати.
Бо, кажуть, казка вчить на світі жити,
Та правду й волю завжди боронити.
Діти, а чи візьмете мене із собою. Я вам в пригоді стану!
Учні: Візьмемо!
Казка: Спасибі, а за те, що ви мене взяли з собою, я відведу вас на незвичайну лісову галявину, де знаходиться школа , в якій звірята вчаться справжньому акторському мистецтву. Адже звірятам потрібно вміти все робити: і співати, танцювати і навіть – хитрувати!
1.Учні перевдягнуті в звірят виразно зачитують уривки із казок, де потрібно щось робити: Вовк співає пісеньку із казки «Вовк та козенята», Лисичка обманює Колобка, що погано чує і т.д.
2. Орфоепічні вправи.
Вчитель. Бачите, скільки всього вміють звірята. Якщо ви хочете бути справжніми акторами, то працювати будемо за всіма акторськими правилами. Актори повинні багато читати, швидко
орієнтуватися у запропонованих текстах, чітко і виразно промовляти слова. Спробуємо?
2. Чистомовка.
Шу-шу-шу- чистомовки я пишу.
Ят-ят-ят- їх пишу для всіх малят.
Ки-ки-ки- і говорять залюбки.
Ло-ло-ло- щоб чисте мовлення було.
3. Робота в групах. Деформовані тексти .
(Кожен учень читає свій текст і згадує, з якої казки уривок, хто її автор.)
Картка 1.
…Я АН валсні ічо балачи сінг. Він кийта лийбі- білий і напухстий, шийм’як аз мох.
А озмор…від гоньо нідику ен тевчеш, скрізь дошкуляє, вітьна пила мерзнуть.
І огоніч поїстипо. Жах! («Чи є зима?», О. Буцень.)
Картка 2.
…оП муто мосаму зеруо вавпла векийли білйи дьбіле з довгюо єшию і ничорм дзьомоб.
огноОд зура зустрів лебьді сріблятус куриб і тівхо її стиз’ї.
таСла кибра проситияс. («Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку», М. Трублаїні.)
(Діти розподіляються на три групи.. Обирається керівник кожної групи, який зачитує правильну відповідь)
III. Фізкультпауза
Вчитель: Ми з вами повправлялися у акторській майстерності і нам потрібно вирушати далі. Зараз помандруємо до галявини Мудрої Сови. Рушаймо! На цій галявині нам Мудра Сова приготувала запитання, бо не вірить, що ми дуже розумні! Будемо відповідати?
Питання:
-Як називають художній твір, у якому обов’язково є щось чарівне, незвичайне,
фантастичне, нереальне? (Казка)
- Які існують дві окремі групи казок? (Народні і авторські)
-Чим вони відрізняються одна від одної?
- Які три вида казок ми вивчаємо в початковій школі? (Казки про тварин, чарівні
казки і соціально- побутові).
-Які казки ми вивчаємо в 2 класі? (Казки про тварин).
-Хто головні герої цих казок? (Тварини).
- Як вони себе поводять в казках?
Вчитель: ну, ви в мене справжні молодці! Мудра Сова задоволена нами і пропонує заглянути на галявину Лісової пошти.
На цій галявині зачитуються телеграми.
Вчитель. Нам тут залишили багато телеграм. Але ж - без підпису.
Допоможіть, впізнайте, хто нас вітає?
-«Дуже засмучена, Мишка випадково розбила моє яєчко, прийти не зможу».
(Курочка Ряба з одноіменної української народної казки).
- «З’їв семеро козенят, болить живіт». (Вовк із казки «Вовк та семеро козенят»).
- «Моє гусенятко десь забарилось, тому прилетіти не зможу». (Івасик- Телесик з
одноіменної української народної казки).
- «Ніяк не витягнемо ріпку, тому прибути не зможемо». (Дід та баба з української
народної казки «Ріпка»).
• До школи прямує хлопчак дерев’яний,
Чомусь потрапляє у цирк полотняний.
Відома ця книжка тобі, чи не так?
В пригодах яких побував цей хлопчак?
(«Пригоди Буратіно»)
• На городі виростала,
Сили набирала,
Непомітно, дуже швидко,
Великою стала.
Став тут дід усіх гукати
Та красуню рвати.
А цю казку, діти ви
Встигли відгадати?
(«Ріпка»)
• Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк – не наша мати.
(«Вовк і семеро козенят»)
• Хто моторчик свій заводить?
З даху в гості хто приходить?
І на свято він дібрався –
Скажем дружно:
«Здрастуй, …(Карлсон)».
(«Малюк і Карлсон»)
• Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ.
(«Колобок»)
• Працювала я у хатці,
Танцювала у палаці,
Є така у мене звичка –
Десь губити черевички.
(«Попелюшка»)
• Він веселий і не злобний,
Цей хороший дивачок.
З ним господар, хлопчик Робін,
І товариш – П’ятачок.
До прогулянок він ласий,
Є на мед чутливий нюх,
Зветься плюшевий ведмедик,
Всім відомо…
(«Вінні Пух»)
• Сидить дівчина в корзині
На ведмежій дужій спині.
А чому ж вона сховалась,
До ведмедя не призналась?
(«Маша і Ведмідь»)
Вчитель: Молодці! З усіма завданнями ви справилися і у нас залишається ще одна галявина, яка називається «Таємнича». На цій галявині заховано безліч речей, які загубили герої із казок. А з яких казок ви зараз здогадаєтесь.
Вчитель разом з дітьми шукає речі – діти називають казку.
Бинт – («Айболить»)
Яйце – («Курочка Ряба»)
Горошина – («Принцеса на горошині»)
Ключ – («Пригоди Буратіно»)
Пір’я – («Кривенька качечка»)
Рукавиця – («Рукавичка»)
Черевичок – («Попелюшка»)
Цибулина – («Пригоди Цибуліно»)
Колосок – («Колосок»).
Вчитель: Молодці. Ми з вами повертаємося додому з нашої подорожі. Вітаємо наш рідний клас. І звертаємо увагу на нашу квіточку. Чи справдилися ваші очікування?
ІV. Підсумок уроку.
1. Заключне слово вчителя.
Вчитель. Дорогі діти! Я вдячна вам за сьогоднішній урок. Ви знаєте безліч казок, вмієте виразно читати та декламувати. Багато читаєте і любите свою рідну мову. Бажаю вам подальших успіхів у навчанні, бажання пізнавати щось нове і незвідане.
Швидко спливають хвилинки,
От і прощатись пора.
Я на прощання вам зичу
Щастя, здоров’я, добра.
2. Підведення підсумків конкурсів. Нагородження переможців.
V. Домашнє завдання
- Написати власну казку.
|